2022/9/17ー25
Group Exhibition
Tanba Sasayama Machinami Art Festival 2022
Old Tamba Pottery Museum (Hyogo, Japan)
|丹波古陶館 (兵庫)
Photo by SHIBAKAWA Toshiyuki
Shibakawa Works
Portrait of Mr. and Mrs. Y: Muneyoshi Yanagi's house excavated after 2000 years
This is the second exhibition at the Tamba Antique Pottery Museum, the first being a satellite exhibition at the "Toys Now - Future Exhibition: Hiroshi Fuji and Toshiyuki Shibakawa" held at the Sasayama Children's Museum in 2007. This year's exhibition, the first in 15 years, is themed "The House of Muneyoshi Yanagi Excavated 2000 Years Later," and focuses on Muneyoshi Yanagi (philosopher and aesthete) and his wife Kaneko Yanagi (vocalist), who had close ties with the Tamba Antique Pottery Museum, and is composed of images of the daily lives of Mr. and Mrs. Yanagi in their later years.
When considering one of the social problems of our time, the nursing care issue, the wheelchair is one of the symbols of our time. The memories and experiences of wheelchairs vary from person to person, and the memories of wheelchairs and the people they remind us of may also differ from person to person.
If Mr. and Mrs. Yanagi were alive today, what kind of life would they have led? Masks, which symbolize the current era, and computers and smartphones, which did not exist in the time when Yanagi lived, would have become necessities for him and his wife. In other words, the assumption is that the Yanagi family, revived in the modern age, was excavated 2,000 years later.
From the excavated wheelchair, we can see how Muneyoshi was enjoying his life in a wheelchair and freely and single-mindedly pursuing the path of folk art. On the other hand, the excavated Noh masks and prajna, which were made to look like Kaneko, show her as a devoted wife who supported her husband while taking care of him, as well as her mixed feelings of anger toward her unreasonable husband and passion as a vocalist. The excavated Noh mask quietly observes her husband in his wheelchair as his talents repeatedly clash and resonate with those of Soetsu.
We are sure you will discover something new when you view this exhibition by replacing it with a familiar couple or your own marital relationship. Married couples come in all shapes and sizes, and we hope that you will view this work along with the materials while imagining a relationship that can only be understood by that couple.
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◎日時:2022年9月17日(土)ー25日(日)
◎会場:丹波篠山市 河原町妻入商家群を中心に (兵庫)
◎展示場所(柴川):丹波古陶館、10:00ー16:30、月休
◎主催:丹波篠山・まちなみアートフェスティバル実行委員会
◎キュレーション:中西俊介
◎内容:伝統的な町並みで約30軒の町屋を舞台に46人のアーティストが芸樹空間を創出する町屋芸術祭。(text:フライヤー)
◎出品作家(全46名):招待作家として参加出品
柴川敏之作品について:
Y氏夫妻の肖像:2000年後に発掘された柳宗悦の家
丹波古陶館では2度目の展示になります。1度目は、2007年に開催された『おもちゃの今〜未来展 藤浩志と柴川敏之』(篠山チルドレンズミュージアム)でのサテライト展示でした。そして15年ぶりとなる今回は、『2000年後に発掘された柳宗悦の家』をテーマに、丹波古陶館と縁の深かった、人間 柳宗悦(哲学者、美学者)の実像と、妻の柳兼子(声楽家)に焦点をあて、晩年の柳夫妻の日常生活をイメージして構成しました。
現代の社会問題の一つである介護問題を考える際、車椅子は現代の象徴のひとつと言えます。車椅子の記憶や体験は人によって様々で、車椅子に対する思い出や、思い浮かべる相手も人によって異なることでしょう。
もし、柳夫妻が現代に生きていたとしたら、どんな生活を送っていたでしょうか。今の時代を象徴するマスクや、柳が生きていた時代には無かったパソコンやスマホは、柳夫妻にとっては必需品になっていたことでしょう。つまり、現代に蘇った柳家が、2000年後に発掘されたという想定です。
車椅子の出土品からは、宗悦が車椅子生活を謳歌しながら自由気ままに民藝の道をひたすら追い求める様子が伺えます。一方、兼子に見立てた能面や般若の出土品からは、介護をしながら献身的に夫を支えた妻としての一面と、理不尽な夫に対する怒りや、声楽家としての情熱などが入り混じった激しい感情を持ちながら生活しているようです。能面の出土品は、宗悦との才能のぶつかり合いと共鳴を繰り返しながらも、車椅子に乗る夫の様子を静かに見守っています。
身近なご夫婦やご自身の夫婦関係に置き換えてご覧頂くと、また新しい発見があることでしょう。夫婦の形は様々で、その夫婦でしかわからない関係性を想像しながら、資料と共にご覧いただけると幸いです。
詳しくは会場にある解説パネルとQRコードをご覧ください。